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Séminaire, Faire communauté(s) face à l’écran de cinéma, 19 février 2021 (visio)

19/02/2021 à 16:30 - 19:30

Ce projet résulte de la réflexion impulsée lors de l’atelier méthodologique Community Building at the Cinema (MSH Paris Nord, 14 juin 2019). Il entreprend d’interroger les interactions intra et intercommunautaires suscitées par l’implantation des projections cinématographiques en dehors des pôles dominants de la production de films dans la première moitié du XXe siècle.

Le projet articule un programme de recherche mobilisant l’histoire sociale et culturelle, l’anthropologie, les sciences de l’information et de la communication et les études cinématographiques, avec des recherches en archives sur des terrains peu explorés, la constitution d’un réseau international de chercheur.es, une programmation de films et un volet formation, avec l’organisation de ce séminaire et la participation de professeur·es invité·es.

Programme

Jacqueline Maingard (University of Bristol)
Historical film audiences in Africa: A research matrix

This presentation will discuss what I am calling a ‘matrix’ of methods and sources for research into historical film audiences in Africa, and particularly in South Africa, within the context of the wider Southern African region and other parts of the African continent.
First, it will briefly track some key, formative, historical contexts including: film screenings for African mineworkers, and the Mines Compound Cinema Circuit in South Africa and other parts of Africa; the travels and travails of itinerant showmen, especially the African intellectual Sol T. Plaatje; perceptions of African audiences on the part of colonial administrators, missionaries and anthropologists, and relevant related records and publications; the infiltration and dominance of major Hollywood studios in Africa; and the impacts of Hollywood genres. The remainder of the presentation will focus primarily on my research into recorded memories in archival life history accounts, while showing how a variety of selected sources can reveal significant historical detail where there are otherwise archival lacunae.
These sources include government documents and reports of government commissions; studio memoranda, reports, and letters; photographs and artistic renditions of places and spaces no longer extant (in my case demolished under apartheid legislation); personal memoirs; and short stories and novels.

Dong Hoon Kim (University of Oregon)
Film spectatorship in colonial Korea and the tensions of modernity

Drawing on theories of film spectatorship and reception, Dr. Kim’s lecture will try to extend the topography of colonial Korean film history by bringing to light neglected and forgotten aspects of colonial Korean cinema (1910-1945).
Despite the conspicuous dearth of local films that account for at best five percent of all the films screened at movie theaters in the colonial period and their unavailability today, existing studies focus exclusively on Korean film texts and filmmakers in narrating colonial film history. Moving beyond this conventional historiographical framework, Dr. Kim will observe the issues of colonial film spectatorship and reception in the nexus of Korea’s colonial modern experiences.
In particular, he will examine film-viewing as a political domain in which various forms of colonial tensions were represented and mediated, focusing on how Korean spectators’ engagement with Hollywood films emerged as the main subject of political tensions and hegemonic struggles with regard to the colonial situation.

Prochaines séances de recherche

Avec des invités en mode hybride (selon la situation sanitaire), séances ouvertes au public.

26 mars 2021 de 15h30 à 18h30
https://www.mshparisnord.fr/event/seminaire-faire-communautes-face-a-lecran-de-cinema-26-mars-2021/

7 mai 2021 de 15h30 à 18h30
https://www.mshparisnord.fr/event/seminaire-faire-communautes-face-a-lecran-de-cinema-7-mai-2021/

4 juin 2021 de 15h30 à 18h30
https://www.mshparisnord.fr/event/seminaire-faire-communautes-face-a-lecran-de-cinema-4-juin-2021/

>> télécharger le programme des 4 séances publics (pdf)

– quatre séances avec les étudiants
les 29 janvier 2021, 5 mars 2021, 2 avril 2021 et 18 juin 2021
Attention : séances non ouvertes au public

Comité d’organisation

Morgan Corriou, Caroline Damiens, Mélisande Leventopoulos

Séminaire Faire communauté(s) face à l’écran de cinéma dans le cadre du programme homonyme de recherche de l’EUR ArTeC et de la MSH Paris Nord, avec le soutien des laboratoires CEMTI et ESTCA de l’université Paris 8, HAR de l’université Paris Nanterre

Contacts

La première séance du séminaire aura finalement lieu entièrement en distanciel.

morgan.corriou@univ-paris8.fr, caroline.damiens@parisnanterre.fr, melisande.leventopoulos@gmail.com

Photo : Centre des archives diplomatiques de Nantes, Protectorat Maroc, série C : section d’iconographie, 20MA/102/105. Séance de cinéma donnée par une caravane cinématographique à Téroual (photographe anonyme).

Un projet de recherche qui bénéficie du soutien de la MSH Paris Nord dans le cadre de son appel à projets.

Ce travail a bénéficié d’une aide de l’État gérée par l’Agence Nationale de la Recherche au titre du programme d’Investissements d’avenir portant la référence ANR-17-EURE-0008.

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Détails

Date :
19/02/2021
Heure :
16:30 - 19:30